Da en drillenisse satte julen på spil

Tuborg Julebryg
Udfordring

Årets første sne – altså når Tuborg Julebryg kommer i handlen – er efterhånden blevet synonym med selve julens begyndelse i Danmark. At Julebryg har opnået denne nationale status skyldes særligt det ikoniske, håndtegnede brandunivers, der er blevet bygget op omkring sæsonøllen siden dens lancering. Når man har så stærkt et brand, er der altid en opgave i at holde fast i brandperceptionen og at få forbrugere til at tilbringe tid med brandet. Dette var ligeledes udfordringen med Julebryg-kampagnen 2023, hvor WDP fik til opgave at udtænke et kreativt univers, der skulle øge opmærksomhed og engagement på Julebrygbrandet og helt generelt skabe en positiv forskel på parametrene Brand Health og Time Spent With Brand.

Kunde
Tuborg Julebryg-kampagne 2023
Leverancer
UI design
UX design
Conceptual ideas
Projekt
Carlsberg Group
Løsning

Helt overordnet var der en oplagt mulighed i at tage de første skridt mod en mere digital forankring af Julebryg-brandet på siden af dets “fysiske” liv i ontrade, offtrade og outdoor. Det gjorde vi ved at introducere en drillenisse, der stjal J’erne i Julebryguniverset. Når nu Julebryg efterhånden er synonym med julen selv, var det med andre ord selve julen, som drillenissen bragte i fare – og derfor skulle den stoppes. I samarbejde med Khora udviklede WDP et WebAR spil, hvor det gjalt om at ramme drillenissen i et 360-graders Julebryg-snelandskab for at vinde J’erne tilbage. Julen var, bogstaveligt talt (eller faktisk bogstaveligt–bogstaveligt talt) sat på spil, og der blev udloddet præmier til dem, der formåede at få ram på drillenissen og dernæst deltog i lodtrækningen – eller “J-trækningen”, som den blev kaldt. Skræddersyet til spillet producerede WDP en udgave af den klassiske Julebryg-jingle i en 8-bit-version for nu at tappe helt ind i den nostalgi og legende lethed, som Julebryg-universet emmer af. Spillet kunne tilgås ved at scanne QR-koden på ens Tuborg Ulebr... Julebryg!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Resultater

Drillenissespillet blev et hit med over 130.000 plays på Web-AR-platformen og på trods af, at der var en højere barriere ind mod konkurrencetilmeldingen, end hvad man typisk ser for den slags kampagner, fik mere end 17.000 personer tilmeldt sig i løbet af perioden, og 52 gevinster blev uddelt. Julebryg-brandet voksede desuden i trackingen af både consideration og brand health, men vigtigst af alt: Drillenissen blev stoppet, og Tuborg fik deres dyrebare J’er tilbage.

1,3x
forøgelse i tracking af “A Brand I Love”
17k
konkurrencertilmeldinger
130k
antal plays på WebAR-platformen
Før & EFTER
No items found.

KONTAKT

Vil du vide høre om, hvordan vi bygger engagerende branduniverser?
Arrow pointing right
Morten Sune Jonas
COO & Partner

Seneste cases

Tuborg Sunsæt
Date
Faye Rejseforsikring
Date